woensdag 2 juli 2008

Meepuzzelen met route-ontwerpers

Wie in de provincie Utrecht knooppuntbordjes volgt, in de hoop een fietsvriendelijk doorsteekje te ontdekken, kan bedrogen uitkomen. Waar in de fietsatlas netjes "2012" bij de viaducten onder de A2 staat, sturen de witgroene bordjes je toch zelfverzekerd die kant op.

De Winkeldijk is dus afgesloten, en de zuidelijke oever van de Holendrecht ook.

Ook de aansluiting op aangrenzende regio's levert problemen op: wanneer je bij het Velterslaantje op het Gein komt (knooppunt 27) dan zou de weg rechtsaf naar knooppunt 43 in Weesp leiden. Fout, want je moet eerst naar knooppunt 65 in Driemond!

De knooppunten op de bruggen over de Oude Waver met dubbele nummers zijn ook lastig, maar dat is cartografisch nog op te lossen.

Dat je door Vinkeveen eigenlijk niet kunt fietsen (tussen knooppunt 38 en 44) vanwege parkeeroverlast en slalommend fileverkeer, en dat de Veldweg een veel mooiere en stillere fietsverbinding is dan de Hoofdweg van de Polder Groot Mijdrecht - dat zijn problemen die je in iedere regio tegenkomt. Die lui achter de tekentafel weten soms leuke dingen, maar ze komen zelf niet genoeg buiten..

Knooppunten zijn handig, maar ze leveren een extra taak op voor kaartenmakers die de fietser willen informeren over betere fietsmogelijkheden. Grafisch dan, want de beter bruikbare routes moeten er toch ook uitspringen?

1 opmerking:

FW zei

Ondanks de verhalen van Rijkswaterstaat dat het 2012 zou worden, zijn de tunneltjes in 2010 open. Of dat zo blijft, weet ik niet.